T334 0894
Rosnička (710 894-7)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě T334.0
Lokomotivy řady T334.0 (dnes 710) byly vyráběny mezi lety 1961 a 1973. Prototyp T324.001 byl dokončen o dva roky dříve. V průběhu 12 let se jejich výroba třikrát přesunula. Z libeňské ČKD postupně na Smíchov do závodu TATRA, poté do SMZ Dubnica nad Váhom a nakonec do Turčianských strojární Martin. Brány těchto čtyř výrobních závodů opustilo celkem 596 lokomotiv, z toho 109 kusů bylo exportováno do zahraničí. Byly dodány do Německa (71 kusů), Maďarska (11), Rumunska (4) a zbývajících 23 Rosniček putovalo dokonce do Indie. Postupem času se dostaly až do Švédska či Srbska. Na jeden stroj v modernizované podobě můžeme narazit v Albánii.
Lokomotivy jsou třínápravové. O pohon se stará naftový, vodou chlazený dvanáctiválec 12 V 170 DR, který je umístěn pod přední (delší) kapotou. Pod zadní kapotou se nachází chladicí blok a palivová nádrž. Přenos výkonu je hydrodynamický přes dvouměničovou převodovku ČKD H 350 LR.
Rosničky byly určeny především pro lehký a středně těžký staniční posun, často se ale objevily v čele lehčích nákladních vlaků na vedlejších tratích.
Příběh lokomotivy T334.0894
V roce 1970 opustila brány Turčianských strojární Martin motorová posunovací lokomotiva T334.0894. Dodána byla do teplárny Olomouc, kde sloužila po celý svůj provozní život. Krátce po přelomu tisíciletí byla Rosnička ve svém podniku odstavena kvůli závadě a dlouhá léta stála bez hnutí pod širým nebem. Olomoucká teplárna měla kdysi údajně plány na modernizaci lokomotivy na řadu 711. K tomu však nikdy nedošlo.
Mašinka stála ve městě tvarůžků až do roku 2013, kdy se teplárna rozhodla lokomotivu prodat. Nabídka cílila především na kovošroty, k fyzické likvidaci naštěstí nakonec nedošlo. Během listopadu 2013 se lokomotiva stala dalším exponátem křimovského muzea.
Současný stav
Na podzim 2021 se rozběhla oprava lokomotivy do provozuschopného stavu. Bohužel, její motor nám dává zabrat víc, než jsme čekali, a proto zprovoznění Rosničky ještě nějakou chvíli potrvá.
Na počátku před námi byla spousta otazníků. Jediné, co jsme věděli, bylo, že nešlo otočit motorem. V teplárně Olomouc mašina stála řadu let odstavená pod širým nebem a my jsme tušili, že můžeme očekávat korozi uvnitř motoru.
V průběhu zimy 2021/2022 jsme proto začali demontovat součásti motoru, abychom se dostali dovnitř do válců. Když jsme sundali hlavy válců, zjistili jsme, že jsou tři válce zkorodované. U dvou z nich byly píst a vložka korozí tak silně přirostlé k sobě, že se nám dlouho nedařilo je od sebe odtrhnout. To jsme dokázali po mnoha pokusech a úvahách až na podzim 2022. Teprve tehdy jsme mohli s opravou lokomotivy pokračovat. Sundali jsme oba bloky válců a vyndali z nich vložky.
Průběh oprav dokumentuje následující fotogalerie:
Technické údaje
Rok výroby | 1970 |
Výrobce | Turčianske strojárne Martin |
Délka přes nárazníky | 9 440 mm |
Hmotnost ve službě | 39,6 t |
Maximální rychlost | 60 km/h |
Motor | ČKD 12 V 170 DR |
Zdvihový objem motoru | 52,62 l |
Trvalý výkon | 300 kW (402 koní) |
Maximální tažná síla | 110 kN |
Objem palivové nádrže | 1050 l |
Přenos výkonu | Hydrodynamický |
Převodovka | ČKD H 350 LR |
Uspořádání pojezdu | C |