M131 2070

Hurvínek (890 070-6)

O řadě M131.2

S přibývajícími kilometry měděné pavučiny nad kolejemi potřebovaly Československé státní dráhy stále více montážních vozidel pro opravy trolejového vedení. Proto přistoupily k přestavbě motorových vozů řady M131.1 na montážní vozidla. Rekonstruované vozy dostaly novou řadu M131.2 (dnes 890). Rekonstrukce probíhaly v lokomotivních depech, především v Břeclavi a v Nymburce, a také v ŽOS České Velenice a ŽOS Šumperk. Mezi lety 1967 a 1980 vzniklo celkem 85 motoráků pro normální rozchod a 5 širokorozchodných.

Na jednom konci střechy byla umístěna prohlídková kabina, do níž vedly schody z interiéru vozu. Na opačném konci střechy byl zkušební pantograf. Mezi kabinou a pantografem se nacházela prohlídková plošina, na níž byl přístup z prohlídkové kabiny. V interiéru vozu byl zpravidla ponk, místo pro uložení potřebných předmětů (například izolátorů či návěstí pro elektrický provoz) a zázemí pro personál.

Vozy řady M131.2 byly od začátku vnímány jako provizorní řešení. Již v 80. letech byla většina z nich vyřazena a nahrazena novými montážními vozy řady M153.0 (dnes 892 nebo MVTV 2). Poslední "drátenický Hurvínek" dojezdil v roce 1992. Do dnešních dnů se zachovaly tři vozy. Jediný z nich je dnes alespoň ve vystavovatelném stavu, a to M131.2053 v majetku Pardubického spolku historie železniční dopravy.

Příběh motorového vozu M131.2070

V roce 1950 opustil brány závodu TATRA Kopřivnice motorový vůz M131.1232, který byl dodán do výtopny Břeclav.

V roce 1978 byl přestavěn na montážní vůz řady M131.2 a rok poté se přesunul do depa Bohumín.

Další přesun následoval pravděpodobně na přelomu 80. a 90. let, kdy byl vůz odprodán od ČSD. V roce 1992 ho odkoupila společnost LOKO-MOTIV jako neprovozní. Byl primárně určen jako zdroj náhradních dílů pro rekonstrukci motorového vozu M131.1513.

Současný stav

V současnosti je vůz neprovozní.

Označení

M131.12321950 – 1978
M131.20701978 – 1988
890.070-61988 – dosud

Výrobní číslo68392

Přezdívky

  • Hurvínek - Vůz vychází z motoráků řady M 131.1, kterým se přezdívá Hurvínek.

Technické údaje

Rok výroby1950
VýrobceTATRA Kopřivnice a Vagonka Studénka
Rok rekonstrukce1978
RekonstrukceLokomotivní depo Břeclav

Délka přes nárazníky12 100 mm
Hmotnost ve službě18,2 t
Maximální rychlost60 km/h
MotorTATRA T 301
Zdvihový objem motoru14,825 l
Trvalý výkon113,9 kW (155 koní)
Maximální tažná síla28 kN
Přenos výkonuMechanický
PřevodovkaMylius (čtyřstupňová)
Uspořádání pojezduA1
Objem palivové nádrže220 l
Používáme soubory cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Zvolte si, zda povolíte používání všech cookies, nebo jen nezbytných pro správné fungování webu.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.