Činnost 2024

Shrnutí činnosti spolku v roce 2024

Tak jako každý rok, i na konci letošního prosince si projdeme uplynulých dvanáct měsíců a ohlédneme se za úspěchy i neúspěchy v křimovském železničním muzeu.

Vozidla

M240.0033

Po celý rok jsme se věnovali opravě a znovuzprovoznění motorového vozu M240.0033. Práce sice nepostupovaly tak rychle, jak bychom si přáli, přesto jsme zase pokročili o kus dál. Většina prací se odehrávala na stanovištích strojvedoucího – usoudili jsme, že oprava karoserie nebyla provedena úplně podle našich představ, navíc se neosvědčilo zakrytí čel překližkou. A tak jsme začali víceméně znovu a lépe: proběhla oprava vnitřností karoserie, nová izolace čela nebo čištění a oprava obložení. Sololitové obložení pod čelními okny se nedochovalo, a tak jsme jej nahradili deskami z měkčeného PVC se vzorem původní tapety. Jedno stanoviště máme nyní téměř hotové, na druhém se pracuje souběžně.

Úspěch jsme zaznamenali na konci léta, když se nám podařil úspěsný zkušební start spalovacího motoru. Dvanáctiválec ve voze M240.0033 zaburácel po několika desítkách let. Od zkušebního startu motor běžel už několikrát, takže máme ověřeno, že je na provoz připraven. Z dalších důležitých komponent jmenujme elektromechanický stavěč otáčkových stupňů, který letos také prošel opravou.

T334.0894

Rosnička T334.0894 je při opravě Singrovky tak trochu na vedlejší koleji, ale i na ní jsme letos odvedli kus práce. Začali jsme s opětovným sestavením rozebraného spalovacího motoru – osazení pístů, kompletace bloku válců nebo vyčištění a navrácení vačkového hřídele se zdvihacími tyčkami.

Kromě toho jsme na podzim opravili tlumič výfuku, který byl po půlstoletí už takřka před rozpadem, a vyčistili jsme výměník olej-voda v chladícím okruhu.

M131.1513

Na jaře jsme spoustu hodin věnovali Hurvínku M131.1513. V rámci přípravy na sezonu jsme provedli opravy laku, vyměnili jsme staré pryžové lišty pod okny a opravou prošla také část kabeláže nebo poziční světla. Vyměnit jsme museli kardanový hřídel. Během letní sezony pak přišla ke slovu korektivní údržba – letos nás potrápila hlavně spojka, kterou jsme museli dvakrát opravovat kvůli závadám.

Další vozidla

Kromě hnacích vozidel se myslí také na vozy. V Českých Budějovicích pokračuje oprava přívěsného vozu řady Clm. Během jara jsme si přivezli cisternový vůz, který jsme získali z Výtopny Zlíchov. V loňském roce jsme ho víceméně zachránili z houští a letos se podařilo dokončit jeho stěhování k nám. Cisterna v našich sbírkách dosud chyběla, v budoucnu ji plánujeme využít například pro fotovlaky.

Jízdy

Akcí a zvláštních jízd byl v letošním roce skutečně nespočet. Od května do konce října jsme byli na cestách téměř každý víkend, celkem jsme se podíleli na patnácti akcích nejrůznější velikosti – od soukromých jízd po mezinárodní srazy. V létě jsme navíc uspořádali oblíbené cyklovlaky. Hurvínek za letošní sezonu najezdil téměř pět tisíc kilometrů, což se nám už spoustu let nepovedlo.

Letní historické cyklovlaky do Krušných hor jsou naší tradiční akcí. O letošních prázdninách proběhl již dvanáctý ročník oblíbených jízd, Hurvínek s cyklisty vyjel během července a srpna celkem osmkrát. Váš zájem nás opět moc potěšil, dohromady jsme svezli téměř čtyři stovky cestujících.

Hurvínek se letos po 24 letech podíval za hranice České republiky – v září jsme přijali pozvání na den železnice ve Schwarzenbergu. Červený motorák zajišťoval dopravu návštěvníků z nádraží do železničního muzea a zpět, a při té příležitosti se mohl projet po německých kolejích vlastní silou.

Na Chomutovsku či na moldavské trati je Hurvínek již dobře známým vozidlem – v našem domovském regionu jsme letos objeli Doupovskou dráhu, zúčastnili jsme se Nádražní slavnosti v Dubí a uspořádali jsme také vícero soukromých jízd pro uzavřené skupiny.

Oblast výskytu našeho "Hurvajze" však byla v letošním roce nebývale široká. Několikrát se ukázal v západních Čechách – v srpnu jsme již potřetí jezdili kolem Žlutic a po bochovské trati, na konci prázdnin jsme se tradičně účastnili akce v Nýřanech. Naopak premiérovou jízdu si motoráček odbyl začátkem září na lokálce Ejpovice – Radnice, když se otevíralo nové železniční muzeum ve Stupně a slavilo se 80 let zastávky Všenice. Vzhledem k tomu, že jízdy v Nýřanech a ve Stupně následovaly hned týden po sobě, ubytovali jsme Hurvínka v plzeňském depu. Na západ republiky jsme pak zavítali ještě na konci října, kdy jsme s fotovlakem pro německou skupinu projeli tratě do Lokte a do Merklína. V říjnu jsme pro změnu navštívili Jihočeský kraj – u příležitosti Železničního dne ve Vimperku jsme se dostali až k bráně Šumavy. A při jízdě ze Strakonic do Vimperka nesměla chybět zastávka v Hošticích u Volyně, kde před čtyřiceti lety vznikla legendární scéna pro film Slunce, seno, jahody.

Zmiňme ještě setkání Hektorů, které se na začátku října konalo v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka. I tam jsme přispěli svojí troškou do mlýna, protože jednou z vystavených lokomotiv byl Hektor T435.0597 z vlečky ZZN Černovice u Chomutova, o nějž se náš spolek dlouhodobě stará.  

Další činnost

Letošní rok byl pro nás jubilejní – třicátý. V březnu jsme totiž oslavili výročí 30 let od oficiálního založení našeho spolku. Kulaté narozeniny slavila také tři naše vozidla – Puklíci T211.0608 a T211.1722 byli vyrobeni v roce 1959, letos jim bylo 65 let. O deset roků starší je Žofka – zatím neprovozní Hurvínek M131.1179, od jejíhož vyrobení uplynulo tři čtvrtě století.

V září nás navštívil štáb Ústecké televize, v jejich reportáži o obci Křimov je nemalá část věnovaná naší výtopně. Video je dostupné prostřednictvím platformy YouTube. 

2025

A co nás čeká v roce 2025? Určitě budeme intenzivně pokračovat se znovuzprovozněním Singrovky M240.0033. Jak již bylo psáno výše, nyní máme z hlediska oprav karoserie a obložení jedno stanoviště téměř hotové a na druhém se pracuje souběžně. To bychom chtěli v blízké době dokončit. Následovat bude instalace řídících pultů a postupné oživení vozu. Pak nás ale čeká ještě spousta práce v oddíle pro cestující.

Měli bychom také postupně skládat rozebranou Rosničku T334.0894. V plánu je poskládat spalovací motor, namontovat zpět tlumič výfuku a olejový chladič a postupovat dále směrem ke znovuzprovoznění lokomotivy.

Kromě toho nás určitě čeká spousta akcí. Už nyní společně s kolegy ze saského Reitzenhainu připravujeme na srpen oslavy 150. výročí dnes již zaniklé trati Křimov – Reitzenhain. Hurvínek M131.1513 v roce 2025 oslaví sedmdesáté narozeniny, zároveň uplyne třicet let od zahájení muzejního provozu našeho červeného motoráku. Máme se určitě na co těšit!